EU-dom: Ulovlig med dyre spesialnummer til kundeservice

dyre-spesialnummer-ny1_no
Næringsdrivende har ikke lov til å henvise folk til overprisede spesialnummer når de ønsker kontakt med kundeservice, slår en nylig EU-dom fast. Forbrukerombudet er fornøyd med avgjørelsen, som de mener vil komme norske forbrukere til gode. Femsifrede nummer og andre spesialnummer er ment for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta kontakt med kundeservice hos selskapene, men for mange blir telefonregningen stor etter at de har ringt opp slike numre.

Høsten 2015 konkluderte Forbrukerombudet med at næringsdrivende ikke kan henvise kundene til dyre spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. Nå har en EU-domstol konkludert med det samme. Dette er en viktig avgjørelse for forbrukerne som slipper store ekstraregninger når de tar kontakt med kundeservice, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth. Vi forventer at bransjen retter seg etter kravet, og tilbyr kundene et kundeservicenummer som det ikke koster mer å ringe til enn vanlige telefonnumre.

Kilde: Forbrukerombudet: ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice

Share This:

Related posts

Leave a Comment